همه سوالات در خصوص ریزش مو

همه سوالات در خصوص ریزش مو

همه سوالات در خصوص ریزش مو

ریزش موی سر یا به انگلیسی alopecia یکی از مشکلاتی است که بسیاری از افراد با آن درگیر هستند. هر فردی به نحوی به دنبال راه‌ حلی برای درمان ریزش مو است. به طور کلی اگر بعد از شستن مو ها یا بعد از شانه کردن، حجم زیادی از مو ها بریزد، فرد دچار ریزش مو است. حال علت ریزش مو چیست؟ درمان ریزش مو چگونه است؟ چگونه می‌توانیم از ریزش شدید مو جلوگیری کنیم؟ تا انتهای این مقاله از کلینیک بین المللی اردبیل با ما همراه باشید تا به بررسی این موارد بپردازیم.

کلینیک پوست مو و زیبایی اردبیل
کلینیک پوست مو و زیبایی اردبیل
  1. ریزش مو چیست؟

ریزش مو یا به انگلیسی alopecia به معنای کاهش موی سر یا بخشی از بدن است. ریزش مو می‌تواند ارثی باشد یا به سایر علل مانند عفونت، بیماری، استرس، مواد شیمیایی و سایر موارد رخ بدهد. برای درمان ریزش مو راهکار های مختلفی وجود دارد که در این مقاله ذکر شده است.

همچنین می توانید با مراجعه به کلینیک بین المللی پوست و مو و زیبایی اردبیل تحت نظر پزشک متخصص و با تجربه این کلینیک مورد معاینه و مشاوره قرار گیرید و اگر علاقه دارید از شر ریزش مو راحت شوید میتوانید زیر نظر پزشک با تجربه و حرفه ای به انجام این روش بپردازید و از نتایج حاصله لذت ببرید.

  1. علت ریختن مو چیست؟

ریزش روزانه بین ۵۰ تا ۱۰۰ تار مو طبیعی است. البته که شمارش مو های ریخته شده در یک روز غیر ممکن است. اما اگر بعد از شستن مو ها یا شانه کردن حجم زیادی از مو ها بریزد، فرد دچار ریزش مو شده است. بسیاری از افراد دنبال علت بیماری برای درمان و توقف ریزش موی خود هستند.

در ادامه به بررسی علل ریختن مو می‌پردازیم.

▪︎عفونت‌ یا بیماری قارچی 

ریزش شدید مو می‌تواند ناشی از بیماری عفونی باشد. عفونت‌ های قارچی نظیر کرم حلقه‌دار، می‌تواند دلیل اصلی ریزش مو باشد که به شکل کورک (دایره‌ای شکل قرمز) آغاز می‌شود و به‌ تدریج پخش می‌شود و منجر به طاسی سر می‌شود.

▪︎کمبود مواد مغذی 

کمبود ویتامین‌ ها یا مواد معدنی باعث ریزش مو می‌شود. برای جلوگیری از ریزش مو در رژیم غذایی خود میزان درستی از پروتئین، ویتامین‌ ها و مواد معدنی را قرار دهید.

▪︎سندروم تخمدان پلی‌کیستیک 

در بسیاری از بانوان، سندرم تخمدان پلی‌کیستیک (PCOS) دلیل اصلی ریزش شدید مو است. این سندروم به دلایل مختلفی از جمله اضافه وزن، سبک نادرست زندگی و عدم تعادل هورمونی ایجاد می‌شود. همچنین این سندروم می‌تواند بر دوره‌ی قاعدگی اثر بگذارد و باعث ریزش مو شود. درباره سندروم پیش از قاعدگی بیشتر بخوانید.

▪︎وراثت 

یکی دیگر از دلایل اصلی ریزش مو وراثت است. اگر ژن طاسی در فرد وجود داشته باشد، نمی‌توان برای درمان آن کاری انجام داد. با اینکه احتمال ریزش موی آندروژنیک در بانوان بسیار کمتر است، آن‌ ها می‌توانند نازکی مو یا نواحی کوچک طاس را در اثر وراثت تجربه کنند.

▪︎استرس 

یکی از دلایل اصلی ریزش مو استرس است. اختلال مو کنی (تریکوتیلومانیا)، طاسی منطقه‌ای و تِلوژن اِفلوویِم سه نوع از ریزش مو هستند که با استرس مرتبط هستند. در این اختلال پوست سر نازک شده و ریزش مو اتفاق می‌افتد. این ریزش مو دائمی نیست.

▪︎مواد شیمیایی 

استفاده از اسپری‌ های حاوی مواد شیمیایی برای رسیدن به سبک موی دلخواه یکی از عوامل ریزش مو است. استفاده از حرارت و مواد شیمیایی، بافت مو را از بین می‌برد و به آن آسیب می‌رساند. محکم بستن مو هم می‌تواند ریشه‌ی مو را تحت تأثیر قرار داده و سبب ریزش آن شود.

▪︎مصرف دارو 

عوارض جانبی مصرف دارو های خاصی ریزش شدید مو است. دارو هایی که برای درمان عفونت‌ ها یا عدم تعادل‌ های هورمونی مصرف می‌شوند، سبب ریزش مو می‌شوند.

▪︎ریزش مو در بارداری و بعد از بارداری

بسیاری از بانوان در دوران بارداری و بعد زایمان، ریختن شدید مو را تجربه می‌کنند. این به دلیل تغییرات در سطح هورمون‌ های بدن ما در در طول دوران بارداری است. ریختن مو بر اثر بارداری معمولاً پس از زایمان متوقف می‌شود.

  1. انواع درمان خانگی ریختن مو چیست؟

درمان خانگی ریختن مو یا استفاده از روش‌ های طب سنتی یکی از روش‌ های پرطرفدار درمانی جهت استفاده نکردن از مواد شیمایی است.

حنا، مورد و سدر اثر ضد التهابی داشته و ریزش موی مرتبط با التهاب را کاهش می‌دهد. در این خصوص می‌توانید از این مواد با استفاده از روش‌ های زیر برای کاهش ریزش مو استفاده کنید:

▪︎پودر مصطکی را با مورد یا حنا مخلوط کرده و روی پوست سر بمالید.

▪︎ترکیب پوسته سبز گردو و حنا

▪︎ترکیب روغن بادام تلخ و عسل

  1. برای کاهش ریختن مو چه بخوریم؟

کمبود ویتامین و مواد مغذی نیز می‌تواند موجب ریختن مو شود. در ادامه برخی مواد غذایی که مصرف آن‌ ها به ریزش مو کمک می‌کند اشاره می‌کنیم:

▪︎ماهی‌ های چرب مثل سالمون و ساردین

▪︎تخم مرغ

▪︎سبزیجات برگ سبز تیره مثل اسفناج

▪︎انواع میوه‌ ها

▪︎آجیل و دانه‌ ها

▪︎مواد پروتئینی مثل گوشت و حبوبات

شما هم می توانید از مزایای بیشمار در کلینیک بین المللی پوست و مو و زیبایی اردبیل زیر نظر پزشک متخصص و با تجربه ی کلینیک بهره مند شوید همچنین در این کلینیک انواع خدمات زیبایی پوست و مو نیز توسط پزشک متخصص و باتجربه صورت می‌گیرد که می توانید از مزایای این خدمات نیز بهره مند شوید.

  1. آیا ریختن مو درمان می‌شود؟

در صورتی که علت ریختن مو وراثتی نباشد، ریزش مو درمان می‌شود.

ریزش مو
کلینیک بین المللی پوست مو زیبایی اردبیل – ریزش مو
  1. راه‌ های پیشرفته برای درمان ریزش مو چیست؟

لیزر تراپی، مزوتراپی و تزریق پلاسمای غنی از پلاکت از راه‌ های درمان پپیشرفته ریزش مو هستند.

  1. را‌ه های جلوگیری از ریزش مو چیست؟

بسیاری از افراد پس از درمان به دنبال این هستند که چگونه از ریزش مجدد موی خود جلوگیری کنند. در ادامه به بررسی این موارد می‌پردازیم:

▪︎شامپو نزدن روزانه

استفاده از انواع شامپو و نرم‌ کننده از برخی جهات مانند تمیزی و بهداشت فردی مفید هستند اما اگر هرروز از این مواد شیمیایی استفاده شود، تأثیرات منفی خود را بروز خواهند داد. در اثر استفاده روزانه از شامپو، مو خشک می‌شود و تار های مو دچار آسیب‌ دیدگی می‌شوند.

▪︎کاهش استفاده از محصولات شیمیایی

بسیاری از محصولات زیبایی و آرایشی که برای مو استفاده می‌شوند، به دلیل داشتن مواد شیمیایی برای مو مضر هستند و در صورت استفاده بیش‌ از حد، باعث ضعیفی مو و در نهایت ریزش آن‌ ها می‌شوند.

بعد از رنگ کردن مداوم مو با رنگ مو های شیمیایی مدتی به تار های موی خود استراحت بدهید زیرا استفاده مکرر از رنگ مو باعث سوختگی و ریزش مو می‌شود.

▪︎مصرف مواد غذایی مناسب

هر فردی برای حفظ سلامتی بدن و مغز روزانه به غذا و میوه‌ های با مواد مغذی کافی نیاز دارد. مواد غذایی همچون پروتئین، اسید چرب امگا ۳، عنصر روی، آهن، ویتامین ب ۱۲، ویتامین آ و سی، منیزیم و سلنیوم بریا کاهش ریزش مو و تقویب مو ها بسیار مفید هستند.

▪︎خشک کردن موها به طور طبیعی

مو پروتئین خالص است و حرارت بالا به پروتئین مو آسیب می‌رساند. زمانی که از سشوار و دستگاه‌ های خشک‌ کن استفاده می‌کنید، بدون داشتن آگاهی در حال آسیب زدن به مو های خود هستید. بعد از دوش گرفتن و شستشوی مو اجازه دهید مو به طور طبیعی خشک شود و سپس به حالت دادن مو ها با باد ملایم سشوار اقدام کنید.

شما می توانید از اثرات و نتایج ریزش مو را در کلینیک بین المللی پوست و مو و زیبایی اردبیل تحت نظر پزشک متخصص و با تجربه این کلینیک بهره مند شوید همچنین در این کلینیک انواع خدمات زیبایی پوست و مو نیز توسط پزشک متخصص باتجربه صورت می‌گیرد که می‌توانید از اثرات و نتایج این خدمات نیز بهره‌مند شوید و همواره زیبایی و جوانی را برای خود به دنبال داشته باشید.

  1. علائم ریزش مو چیست؟

ریزش مو می تواند از طرق مختلف، بسته به علت آن ظاهر شود و می تواند یا بصورت تدریجی یا ناگهانی بوجود آید و بر پوست سر یا کل بدن فرد تأثیر گذارد. برخی از انواع ریزش مو موقتی و سایر انواع آن دائمی می باشد. علائم و نشانه های ریزش مو می تواند شامل:

▪︎نازک شدن تدریجی بالای سر: این مورد شایع ترین نوع ریزش مو می باشد که با افزایش سن بر مردان و زنان تاثیر گذار خواهد بود. در مردان، مو اغلب از ناحیه پیشانی در مسیری که حرف M راشبیه سازی میکند، عقب نشینی می کند. در زنان معمولا خط موی ناحیه پیشانی حفظ میشود ولی بخشی از مو گسترش میابد.

▪︎طاسی نقطه ای یا مدور: برخی افراد طاسی سکه ای یا صاف را تجربه میکنند. این نوع از ریزش مو معمولا فقط بر پوست سر تأثیر میگذارد ولی گاهی اوقات نیز در ریش یا ابرو ها نیز اتفاق میافتد. در برخی موارد، پوست قبل از ریزش مو دچار خارش یا درد می شود.

▪︎سست شدن ناگهانی مو: یک شوک عاطفی یا فیزیکی می تواند باعث سست شدن مو شود. با شانه کردن و یا شستن مو یا حتی با کشیدن آرام مو مشتی از مو ممکن است بریزد. این نوع ریزش مو معمولا باعث نازک شدن کلی مو شده و طاسی تکه ای را ایجاد نمیکند.

▪︎ریزش موی کل بدن: برخی شرایط و درمان های پزشکی مانند شیمی درمانی برای سرطان، می تواند باعث ریزش موی کل بدن شود. که معمولا مو دوباره رشد میکند.

▪︎تکه های پوسته پوسته شده ای که در طول پوست سر پراکنده اند. این مورد نشانه ای از عفونت قارچی است. که ممکن است با موی شکسته ، قرمزی ، تورم و تراوش همراه باشد.

  1. گزینه‌ های قابل اعتماد برای درمان ریزش مو کدام است؟

اگر درمان ریزش مو مردان و زنان را به این اطمینان خاطر برساند که می‌توانند دوباره به همان وضعیت مطلوب پیشین برسند یا دست کم شرایط ناراحت کننده نداشتن همه یا بخشی از مو را دیگر نداشته باشند، پس انتخاب یک روش درمانی مطمئن و علمی لازم می‌شود.

▪︎درمان دارویی

احتمالاً، درمان دارویی اولین مرحله برای درمان ریزش مو است. دارو های بدون نسخه Over-the-counter عموماً کرم‌ های موضعی و ژل‌ هایی هستند که مستقیم روی پوست کف سر مالیده می‌شود. شناخته شده ترین محصول ترکیبی از ماینوکسیدیل است.

بنابر پژوهش‌ های انجمن پوست آمریکا، پزشک می‌تواند در کنار یک درمان دیگر، از این دارو نسخه بدهد. ناگفته نماند که عوارض جانبی مصرف مینوکسیدیل شامل خارش کف سر یا رشد مو در نقاط دیگر مثل پیشانی یا صورت می‌شود.

دارو های خوردنی مثل فیناسترید finasteride برای طاسی مردان از جمله این موارد است. مصرف این دارو به صورت روزانه و مناسب برای ریزش موی کم است. تجربه گروهی از مردان به تأثیر مفید دارو بر بازگشت رشد طبیعی مو اشاره می‌کند.

عوارض نادر مصرف فیناسترید شامل کاهش میل جنسی یا اختلال عملکرد جنسی می‌شود. همچنین احتمال مصرف این دارو و تأثیر آن بر بروز نوع جدید سرطان پروستات وجود دارد.

در نسخه پزشکان همچنین می‌توان کورتیکواستروئید هایی مثل پردنیزون را مشاهده کرد. در موارد ابتلا به آلوپسی، فرد از این دارو برای کاهش التهاب و ضعیف کردن سیستم ایمنی استفاده می‌کند. کورتیکواستروئید ها نقش بدلی هورمون‌ های آزاد شده از غدد فوق کلیوی را بازی می‌کنند. توجه داشته باشید که مصرف بالای این دارو باعث کاهش التهاب و ضعیف شدن سیستم ایمنی می‌شود.

بنابراین اگر دوره درمان با این دارو ها را می‌گذرانید بهتر است از عوارض ناشی از مصرف آنها هم آگاه باشید. عوارض احتمالی شامل موارد زیر می‌شوند:

  • گلوکوم glaucoma- بیماری‌ های چشمی که باعث آسیب به عصب بینایی و کوری می‌شود.
  • جمع شدن مایع و تورم در بخش‌ هایی پایینی پا
  • فشارخون بالا
  • آب مروارید
  • قندخون بالا

همچنین خطرات زیر به دنبال مصرف کورتیکواستروئید ها ممکن است سلامت فرد را تهدید کند:

  • عفونت
  • کاهش کلسیم در استخوان که باعث پوکی استخوان می‌شود.
  • نازکی و کبودی پوست
  • گلودرد و گرفتگی صدا

▪︎سایر روش‌ های درمان ریزش مو

مواردی از ریزش مو هستند که با دارو، کنترل و درمان نمی‌شود. برای درمان ریزش مو شدید (طاسی) روش‌ هایی مثل جراحی انتخاب می‌شود.

  • جراحی کاشت مو

جراحی کاشت مو شامل برداشتن تکه‌ های کوچکی از پوست با کمی مو می‌شود تا بخش‌ های بی موی سر را بپوشاند. این درمان برای افرادی مناسب است که برای درمان ریزش مو ارثی بودن مشکل آنها نیست. این گروه معمولاً درگیر ریزش مو در قسمت بالایی سرشان می‌شوند. از آنجایی که این جراحی مرحله به مرحله است، نیاز به انجام چند عمل طی یک بازه زمانی مشخص خواهد بود.

  • کم کردن پوست کف سر

در این روش، جراح بخش کم یا بی موی سر را برمی‌دارد و سپس، این قسمت را با پوست مودار کف سر مسدود می‌کند. گزینه دیگر فلپ پوستی flap یا انتقال پوست مودار به نقطه طاس است. کشیدن بافت هم می‌تواند نقاط طاس را بپوشاند که با حضور دو جراح انجام می‌شود. در جراحی اول، جراح وسیله بازکننده بافت را زیر بخشی از پوست سر که مو دارد و نزدیک نقطه طاس است می‌گذارد.

چند هفته پس از جراحی، بازکننده، آن قسمت از پوست فرد را که مو دارد، می‌کشد. جراحی دوم، شامل برداشتن بازکننده و کشیدن ناحیه باز شده پوست مودار روی نقطه طاس است.

ناگفته نماند که درمان به روش جراحی هم هزینه زیادی دارد و هم ممکن است خطرناک باشد. این خطرات شامل موارد زیر هستند:

  • رشد تکه تکه مو
  • خونریزی
  • زخم‌ های بزرگ
  • عفونت
  1. انواع ریزش مو کدامند؟

ریزش مو گاهی به شکل تدریجی و گاهی به شکل ناگهانی اتفاق می‌افتد. اختلال ریزش مو در برخی افراد موقت و در برخی دیگر دائمی است. ریزش موی سر ممکن است بر اثر عوامل ژنتیکی و یا به علت‌ های مختلفی اتفاق بیوفتد که چرخه رشد و تولید مو را با اختلال مواجه کند. عواملی چون بیماری، مصرف برخی از دارو ها، تغییرات هورمونی در ریزش مو تأثیر گذار هستند. به ریزش شدید مو که بیش از حد باشد طاسی می‌گویند. ریزش موی سر انواع و علت‌ های متفاوتی دارد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

▪︎ریزش موی سر آندروژنیک

این نوع ریزش مو اختلالی است که اکثر خانم ها و آقایان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. آلوپسی آندروژنیک اختلال ارثی است که درمان و کنترل آن با دارو یا جراحی توسط متخصص پوست مو و زیبایی قابل انجام است.

▪︎انواع ریزش مو زنان

اختلال ریزش موی سر زنان در ابتدا به شکل نازک شدن تار مو هست. اختلال ریزش مو در زنان یک قسمت طبیعی در چرخه افزایش سن است که بعد از بلوغ ایجاد می‌شود. ریزش مو در زنان به شکل نازک شدن مو ها قابل مشاهده است و ممکن است به ندرت به طاسی ختم شود. درمان نازک شدن مو در این بخش از ریزش مو در زنان با مراقبت از مو و با راهنمایی و درمان توسط متخصص مو و پوست قابل کنترل است.

▪︎انواع ریزش مو مردانه

ریزش مو در مردان نیز بعد از بلوغ شروع شده و ممکن است تا سال ها به طول انجامد. ریزش شقیقه مو اختلالی است که در قسمت فوقانی شقیقه ها و فوقانی سر ایجاد میشود.

▪︎ریزش مو سکه ای

نوعی بیماری پوستی است که ریزش مو های سر به صورت لکه ای اتفاق می افتد. ریزش موی سکه ای معمولا در قسمت پوست سر اتفاق می افتد اما ممکن است این اختلال در قسمت ابرو و یا ریش نیز دیده شود. در بعضی از شرایط قبل از ریزش مو ناحیه مربوطه ممکن است دچار خارش و یا درد شود.

▪︎تلوژن افلوویوم

در این نوع ریزش مو فولیکول های پوست سر به طور همزمان وارد مرحله استراحت می‌شوند که نام آن تلوژن است. ریزش مو در این نوع اختلال زمانی آغاز می‌شود که فولیکول ها بعد از مرحله استراحت وارد مرحله بعدی که رشد نام دارد نشوند. تلوژن به طاسی کامل ختم نمی‌شود. اما ممکن است روزانه حجم زیادی از مو های سر از دست برود و در قسمت های سر و شقیقه نازک تر به نظر برسند. این نوع ریزش مو ممکن است به علت های متعددی مانند تیروئید، جراحی و زایمان و در شرایطی بر اثر کمبود ویتامین و کمبود آهن اتفاق بیوفتد. افرادی که دارای سابقه مصرف برخی از دارو های خاص مانند وارفارین هستند نیز ممکن است این نوع ریزش مو را تجربه کنند.

▪︎آناژن افلوویوم

این نوع از انواع ریزش مو بر اثر درمان های شیمی درمانی به وجود می‌آید. دارو های مصرف شده در برخی از درمان های پزشکی بسیار قوی هستند و عوارض جانبی مصرف این نوع دارو ها با تولید فولیکول های پوست سر ارتباط مستقیم دارد. برای درمان این نوع عارضه از ریزش مو حتما باید تحت نظر متخصص پوست و مو قرار گیرید.

▪︎طاسی منطقه ای (آلوپسی آرئاتا)

 یک نوع عارضه خود ایمنی است که سلول ها به فولیکول های مو حمله می‌کنند و باعث ریزش شدید مو می‌شوند. این نوع ریزش در کودکان و بزرگسالان ممکن است بصورت ناگهانی ایجاد شود. در این نوع ریزش مو فرد احساس درد نمی‌کند. ولی مو ها به صورت دسته های کوچک در قسمت ابرو و مژه ها می‌ریزند. برای درمان این نوع ریزش مو نیز باید تحت مراقبت متخصص پوست و مو قرار گیرید.

▪︎کچلی سر (تینیا کپیتیس)

این نوع عارضه از مجموعه انواع ریزش مو با عنوان کرم حلقوی پوست سر نیز شناخته می‌شود. اختلال به وجود آمده در این نوع ریزش موی سر نوعی عفونت قارچی سر است که یکی از علت ریزش موی سر در کودکان است. در این نوع ریزش مو فرد احساس خارش می‌کند و نواحی دچار کچلی که به شکل دایره های کوچک است دچار التهاب، قرمزی و پوسته پوسته شدن می‌شوند. در برخی از شرایط حاد پوست سر با تاول های چرکین و زخم همراه است. درمان ریزش مو در این مرحله نیز باید توسط متخصص پوست و مو انجام شود.

  1. آیا کمبود ویتامین باعث ریزش مو ها می شود؟

کمبود ویتامین و مواد معدنی می تواند به طور مستقیم روی سلامت مو تاثیر بگذارد. داشتن تغذیه نامناسب می تواند مو ها را کدر، حساس و شکننده کرده و به ریزش زیاد مو منجر شود. ولی نگران نباشید، ریزش مو به دلیل تغذیه نامناسب و کمبود ویتامین زودگذر است. راه حل آن جذب آهن، منیزیم، ویتامین B، ویتامین E، کلسیم و … است. البته توجه داشته باشید قبل از مصرف هر نوع مکمل باید به پزشک مراجعه کنید. زمانی که پزشک تشخیص دهد شما با کمبود ویتامین مواجه هستيد مکمل غذایی را به شما پیشنهاد می دهد یا اینکه از نظر او مشکلتان با مصرف مواد غذایی مناسب حل می شود، بنابراین بدون نظر پزشک اقدام به مصرف خودسرانه مکمل ها نکنید.

  1. آیا کوتاه کردن مو باعث رشد بیشتر آن ها می شود؟

این یک باور بسیار قدیمی و رایج در افکار عمومی است اما با این وجود باید بگوییم که کوتاه کردن مو ها تاثیری در رشد و بلند شدن سریع آنها ندارد. درست است که کوتاه کردن مو ها حجم مو ها را بیشتر می کند و با از بین رفتن مو های آسیب دیده و موخوره ها، مو ها سلامتی دوباره به دست می آورند اما کوتاه کردن مو ها باعث تقویت آنها نمی شود زیرا زنجیره کراتین که در طول سالها رشد می کند به محض جدا شدن از مو ها حیات خود را از دست می دهد. البته کوتاه کردن مو ها برای سلامتی مو مفید است اما تاثیری در رشد سریع آنها ندارد. اگر ریزش موهایتان زیاد است به متخصص پوست و مو مراجعه کنید. متخصصان مراقبت های لازم برای افزایش مقاومت، پر پشت شدن و تحریک رشد موهایتان را به شما توصیه می کنند.

  1. آیا ریزش مو نشانه فشار خون بالا است؟

البته شکی نیست که سلامت موها نشانه ای از سلامت بدن است، به همین دلیل وقتی بدن از شرایط خاصی رنج می برد، وضعیت موها نیز تغییر کرده و کدر، خشک، حساس و چرب می شود. در واقع مو های ما آینه ای تمام قد از وضعیت سلامت بدنمان است. اما با این حال هیچ ارتباطی بین فشار خون بالا و ریزش مو به اثبات نرسیده است. البته در سال های اخیر پژوهش هایی انجام شده اند که نشان می دهند ارتباطی بین آلوپسی آندروژنیک و فشار خون وجود دارد اما ارتباط بین طاسی و فشار خون هنوز ناشناخته مانده و به اثبات نرسیده است.

  1. آیا پیوند زدن مو سبب کاهش ریزش مو می شود؟

مو هایی که در قسمت جلوی سر قرار دارند –یعنی از قسمت پیشانی تا فرق سر- مو هایی هستند که آنزیم 5-آلفا ردوکتاز را دارند، بنابراین مستعد ریزش از نوع ارثی هستند. ولی مو های بقیه قسمت های سر مانند پشت سر، شقیقه و بالای گوش آنزیم یاد شده را ندارند و به همین دلیل فردی که طاس می شود در سنین کهنسالی نیز مو های کناری اش حفظ می شود. وقتی کاشت مو انجام می دهیم مو های پشت سر را به جلوی سر منتقل می کنیم و خوشبختانه ریشه مو خاصیت خود را در حین انتقال حفظ می کند (مو های پشت سر نسبت به ریزش مقاوم هستند) بنابراین نمی ریزند.

  1. آیا استرس، ریزش مو را بیشتر می کند؟

استرس آسیب های زیادی به بدن می زند که یکی از این آسیب ها ریزش مو است. اگر می پرسید چرا و چگونه، باید بگوییم زمانی که بدن دچار اضطراب و استرس می شود در وضعیتی قرار می گیرد که مصرف آندروژن بالا می رود و همین امر باعث کاهش عمر مو ها و در نهایت بیشتر شدن ریزش آنها می شود. البته باید بگوییم استرس و فشار های روحی شدید موجب ریزش موی شدید و طاسی می شود. معمولا ریزش موی شدید دو تا چهار ماه بعد از عوامل استرس زا رخ می دهد. البته اضطراب های روزمره معمولا تأثیر چندانی در ریزش مو ندارند ولی عوامل استرس زایی مانند فوت نزدیکان، تصادف های شدید، وارد آمدن شوک، احساس کمبود زیاد یا بیماری هایی که با تب بالا همراه است، نقش بسیار مهمی در شدت گرفتن ریزش مو ها دارند.

اگر شما هم جزو کاندیدای مناسب روش های درمانی ریزش مو به شمار می روید و علاقه دارید از این روش های درمانی و زیبایی بهره مند شوید می توانید با مراجعه به کلینیک بین المللی پوست و مو و زیبایی اردبیل تحت نظر پزشک متخصص و با تجربه این کلینیک به انجام این درمان بپردازید و از نتایج بی شمار این روش درمانی بهره مند شوید. همچنین در این کلینیک انواع خدمات زیبایی پوست و مو نیز توسط پزشک متخصص و باتجربه صورت می‌گیرد که می توانید از مزایای این خدمات نیز بهره‌مند شوید و همواره زیبایی و جوانی خود را حفظ کنید.

  1. آیا قرص های ضد بارداری باعث ریزش مو می شوند؟

درست است اما بستگی به قرص مصرفی دارد. همه قرص های ضد بارداری باعث ریزش مو نمی شوند. زمانی این قرص ها باعث ریزش مو می شوند که با سیستم بدن سازگار نباشند، در این صورت چرخه هورمونی به هم می ریزد و مو ها دچار ریزش می شوند. ریشه موها به اختلال های هورمونی حساس اند و زمانی که این موضوع رخ دهد ریزش مو ها شدت می گیرد. بنابراین سعی کنید قرص مناسبی انتخاب و مصرف کنید. البته جای نگرانی نیست زیرا در موارد این چنین ریزش مو زودگذر است. اگر از این قرص های ضد بارداری استفاده می کنید و به نظرتان ریزش موهایتان غیر طبیعی است، موضوع را با متخصص زنان در میان بگذارید. اگر مشکل از عدم سازگاری قرص باشد پزشک قرص مناسبی را تجویز خواهد کرد.

ریزش مو
کلینیک بین المللی پوست مو زیبایی اردبیل – ریزش مو
  1. آیا کندن موی سفید باعث افزایش مو های سفید می شود؟

پیاز مو یا فولیکول بافت ثابتی است که از دوران جنینی تا زمان مرگ در پوست سر وجود دارد. زندگی مو از سه مرحله آناژن (رشد)، کاتاژن(استراحت) و در نهایت تلوژن(ریزش) تشکیل شده است. مو ها در مرحله رشد (که در انسان چند سال طول می کشد) به رشدشان ادامه می دهند بعد وارد کاتاژن و تلوژن می شوند. حدود 80 تا 90 درصد ریشه های مو در هر مقطع زمانی در مرحله آناژن (رشد) هستند. در انتهای مرحله تلوژن، در فولیکول و ریشه مو یک جوانه موی دیگر ظاهر شده سپس وارد مرحله آناژن می شود و موی پیر قبلی می ریزد. به همین دلیل اگر روزی بین 100 تا 150 تار مو از سر فرد بریزد، کاملا طبیعی است. مویی که می ریزد فقط تار موست، اما بدون ریشه. زائده سفید رنگی که در انتهای مو ها دیده می شود و همه فکر می کنند ریشه مو است، در واقع قسمتی از مو ست که داخل پوست قرار دارد و وقتی مو کشیده می شود آن زائده سفید رنگ (که ساختمانش کمابیش شبیه لایه شاخی پوست است) دور مو جمع می شود و همراه آن از پوست سر خارج می شود. این باور وجود دارد که وقتی موی سفید را می کنیم، آن را از ریشه در می آوریم. اما نگران نباشید، پیاز مو سرجایش است و با کندن یک مو، موی دیگری به جای آن رشد می کند. بنابراین با کنده شدن یا کندن مو های سفید تعدادشان زیاد نمی شود.

شما می توانید روش های درمانی ریزش مو را با خیالی آسوده زیر نظر پزشک متخصص و با تجربه ی کلینیک بین المللی پوست و مو و زیبایی اردبیل تحت نظر پزشک متخصص و با تجربه ی کلینیک انجام دهید و از هرگونه عوارض جانبی در امان باشید و بهترین نتیجه را برای خود رقم بزنید.

  1. وراثت در ریزش مو تاثیر دارد ؟

وراثت نیز فاکتور مهمی در بروز این عارضه است.شایع‌ ترین عامل کم‌پشت‌ شدگی مو در مردان و زنان عامل ژنتیک است. اصطلاحی که برای ریزش موی ارثی زنان بکار می رود، آلوپسی آندروژنتیک است، و اگر سابقه ی ریزش مو در خانواده شما وجود داشته باشد، احتمال ابتلای شما به این عارضه بیشتر است.حدود ۳۰ میلیون زن آمریکایی مبتلا به آلوپسی آندروژنتیک‌اند.

این عارضه معمولاً بین سنین ۵۰ تا ۷۰ سال شروع می شود. بطور معمول، وقتی تار های ضخیم مو‌ می‌ریزند، تار مویی با همان ضخامت جای‌ آن رشد‌ می‌کند.

اما، در صورت ابتلا به آلوپسی آندروژنتیک، موی جایگزین نازک‌ تر است. بعد از گذشت چند سال، پیاز مو به سادگی رشد مو های جدید را متوقف‌ می‌کند. یکی از روش‌ های تشخیص آلوپسی آندروژنتیک این است که پزشک بررسی کند که آیا فرق سر هر دو پیاز موی ضخیم و نازک را دارد یا خیر.

شما می توانید از اثرات و نتایج روش های درمانی ریزش مو در کلینیک بین المللی پوست و مو و زیبایی اردبیل تحت نظر پزشک متخصص و با تجربه این کلینیک بهره مند شوید همچنین در این کلینیک انواع خدمات زیبایی پوست و مو نیز توسط پزشک متخصص باتجربه صورت می‌گیرد که می‌توانید از اثرات و نتایج این خدمات نیز بهره‌مند شوید و همواره زیبایی و جوانی را برای خود به دنبال داشته باشید.

19. بهترین شامپو برای کاهش ریزش مو ارثی کدام است؟

شامپو های دارای ماده‌ای با نام ماینوکسیدیل انتخاب مناسبی برای کاهش ریزش مو ژنتیکی به‌ حساب می‌آید.

  1. چه دارویی برای کاهش ریزش مو ارثی مناسب است؟

داروی فیناستراید تاثیرات اثربخشی برای کاهش ریزش مو ژنتیکی دارد. این دارو را حتماً با نظر پزشک مصرف کنید.

  1. آیا کاهش ریزش مو ارثی دائمی است؟

تا زمانی که دارو یا شامپو های کاهش ریزش مو ارثی را مصرف می‌کنید، مو های شما بیشتر رشد می‌کند. با این حال پس از توقف مصرف این دارو ها و شامپو ها، دوباره ریزش مو ارثی آغاز می‌شود.

  1. روش های درمان ریزش مو در طب سنتی چیست؟

اکنون که با دلایل ریزش مو آشنا شدید، بهتر است با روش‌ های درمان سنتی ریزش مو در طب سنتی آشنا شوید. در ادامه این مقاله 2 تا از بهترین و رایج‌ ترین راهکار طب سنتی برای درمان ریزش مو را برای شما شرح خواهیم داد.

▪︎گذاشتن حنا روی مو

حنا یک گیاه بسیار مفید و پر کاربرد در طب سنتی است. حنا نوعی گیاه درختچه‌ای است که خواص درمانی و حتی غیر درمانی آن باعث محبوبیت این گیاه شده است.

در طب سنتی، یکی از راه‌ های درمان ریزش مو، گذاشتن حنا روی مو‌ ها و پوست سر است. حنا با افزایش گردش خون در پوست سر، باعث سرعت بخشیدن به رشد مو می‌شود و سلامت مو‌ ها را بهبود می‌بخشد. همچنین استفاده از گیاه حنا برای مو، می‌تواند از ریزش مو جلوگیری کند و طی مرور زمان، مو‌ های از دست رفته را باز گرداند.

البته هر گیاهی، علاوه بر فوایدی که دارد، ضرر‌ هایی هم دارد که بهتر است از آن‌ ها با خبر باشید. حنا با اینکه روی مو تأثیر مفیدی دارد، اما استفاده بیش از حد از آن، می‌تواند باعث بروز التهابات پوستی روی سر شود و تاثیر برعکسی بگذارد.

بنابراین هنگام استفاده از حنا، اعتدال را رعایت کنید و نگذارید بیشتر از چند دقیقه روی پوست سر شما بماند. همچنین استفاده از حنا برای خانم‌ های باردار و یا شیرده توصیه نمی‌شود؛ زیرا می‌تواند روی ساختار ایمنی آن‌ ها تأثیر منفی بگذارد.

پیدا کردن حنا اصل و مرغوب کمی سخت است. از طرفی برای اینکه بتوانید با اطمینان کامل از حنا روی سر خود استفاده کنید، باید از اصل بودن آن مطمئن شوید. محصول تونیک طبیعی مو حاوی عصاره حنا، با ترکیبات ایمن و بهداشتی خود و استفاده از عصاره حنا، کاملا مناسب و مطمئن برای درمان ریزش مو است.

▪︎استفاده از سدر

یکی دیگر از گیاهان پر خاصیت در طب سنتی، سدر است که از درخت سدر یا کنار به عمل می‌آید. درخت سدر جزو درختان میوه‌ای است و میوه آن شبیه عناب است.

سدر به خواص درمانی خود بر روی پوست و مو معروف است و پزشکان طب سنتی آن را برای کسانی که مشکلات پوست و مو دارند پیشنهاد می‌کنند. سدر با ویتامین‌ های خود باعث تقویت مو و از بین بردن موخوره‌ ها می‌شود. از دیگر خواص سدر برای مو، رفع ریزش مو و ضد شوره بودن آن است.

سدر با ضخیم کردن تار و ریشه مو، به آن استحکام می‌بخشد و از ضعیف و شکننده شدن آن جلوگیری می‌کند. کسانی که مشکل خشکی مو دارند می‌توانند از سدر برای رفع خشکی مو نیز استفاده کنند.

البته تأثیر سدر روی مو در بلند مدت مشخص می‌شود. از معایب استفاده از سدر روی مو همین موضوع است. زیرا باید مدت زیادی از این روش استفاده کنید تا بتوانید نتایج آن را مشاهده کنید.

شامپوی حاوی سدر، محصولی مناسب برای درمان ریزش مو و تقویت مو‌ های آسیب دیده است. این شامپو حاوی عصاره سدر بوده و ترکیبات آن برای سلامت مو و از بین بردن مشکلاتی چون خارش سر، ریزش مو و شوره سر مناسب است. همچنین استفاده از این محصول باعث ایجاد درخشش طبیعی در مو‌ ها می‌شود و حالت مردگی مو‌ ها را از بین می‌برد.

  1. هزینه درمان ریزش مو چقدر است؟

در کلینیک اردبيل، انواع خدمات تخصصی پوست مو و زیبایی بصورت کاملا تخصصی و با استفاده از تجهیزات پیشرفته توسط متخصص پوست مو و زیبایی انجام می‌شود. جهت تعیین وقت ویزیت و اطلاع از هزینه ها با پذیرش کلینیک بین المللی اردبیل تماس بگیرید.

جهت تعیین هزینه عمل جراحی پلک می توانید با متخصصان ما در کلینیک تخصصی بین المللی زیبایی پوست و مو اردبیل صحبت کنید تا علاوه بر تعیین روش مورد استفاده در جهت ریزش مو، هزینه را نیز برای شما مشخص کنند.

نتیجه گیری

فراموش نکنید که درمان‌ های تهاجمی و خشن یا باعث توقف ریزش مو می‌شود یا دوباره شما را درگیر این مسئله می‌کند. مخصوصاً اگر تحت درمان ویژه‌ای قرار داشته باشید. درمان ریزش مو ارثی ممکن است به زمان بیشتری نیاز داشته باشد و سخت انجام شود. اگرچه روش‌ های دیگری مثل کاشت مو کمک می‌کند نقاط طاس سر یا هرنقطه بدن زیاد به چشم نیاید.

ضمن اینکه امیدواریم دچار چنین مشکلی نشوید، برای گرفتن نتیجه بهتر حتماً با پزشک متخصص به صورت شفاف و مفصل دراین مورد گفت و گو کنید.

می توانید با مراجعه به کلینیک بین المللی پوست و مو و زیبایی اردبیل تحت نظر پزشک متخصص و با تجربه این کلینیک مورد معاینه و مشاوره قرارگیرید و اگر کاندیدای مناسب به شمار می روید به انجام این روش بپردازید و از نتایج آن بهره مند شوید. همچنین در این کلینیک انواع خدمات زیبایی پوست و مو نیز توسط پزشک متخصص و باتجربه صورت می‌گیرد که می توانید از مزایای این خدمات نیز بهره‌مند شوید و همواره زیبایی و جوانی خود را حفظ کنید.

کلینیک پوست مو و زیبایی اردبیل
کلینیک پوست مو و زیبایی اردبیل

کلینیک بین المللی پوست مو زیبایی اردبیل با کسب برترین رتبه رضایتمندی مرجع جهانی گوگل 5 ستاره درخدمت زیباجویان عزیز  می باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر، مشاوره رایگان و واتساپ می توانید با شماره زیر تماس حاصل فرمایید:

09120043630

04591011139

دریافت مشاوره رایگان با ارسال عدد 14 به سامانه 10005848

جهت دریافت کد تخفیف و هدایای ویژه کلینیک ، حتما پیج ما را فالو کنید و علاوه بر دریافت کد های تخفیف در قرعه کشی یک عدد 206 هم شرکت کنید:

آیدی اینستاگرام:

https://instagram.com/clinicardabil

ارائه خدمات زیبایی در کلینیک بین المللی پوست مو زیبایی اردبیل توسط کادرحرفه ای انجام میشود که میتوانید جهت دریافت اطلاعات بیشتر از طریق لینک زیر استفاده کنید :

clinicardabil.ir

سایت تخفیفات پزشکی جهت دریافت تخفیف:

https://takhfifannet.com

سایت انجمن جهت پاسخ به سوالات زیبایی شما توسط برترین متخصصین زیبایی کشور:

https://harfhayetazeh.com

تلگرام

https://t.me/cliniczibaeiiarad

گپ

https://gap.im/join/OTM4NzkxMjUwNDIzMDU5MDgxMjM4NTI1NDExODY1MjI1NTI5OTM3MDQ1MDIwODY0MzMyNjA3NTMzNjEzMTIyOTU3NTUzMjYyNjA1NTH

سروش

https://splus.ir/cliniczibaiiarad

ایتا

https://eitaa.com/cliniczibaiiarad

روبیکا

https://rubika.ir/clinicarad

لینک آپارات:

https://aparat.com/v/XOgzM

لینک نماشا:

https://www.namasha.com/v/hpdZjcIc

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین مقالات

دسته‌ها

آخرین پروژه ها

نظر کسانی که عمل لیپوماتیک انجام داده اند
بهترین برند فیلر چانه
جراحی تامی تاک چیست
بوتاکس مصپورت چیست 
عمل لیفت لب
برای سلامت مو چه کار کنیم

برچسب‌ها

اطلاعات تماس

  • ایران اردبیل
  • 09120043630-2191012756
  • info@clinicardabil.ir